2005-02-24

 

Speciale - del IX

På det sidste har jeg gået og kæmpet forgæves med en forholdsvis lille detalje i mit speciale. Den slags er enormt frustrerende, så jeg havde planlagt at tage det op på et vejledermøde. Ca. 15 minutter før vi havde aftalt at mødes, stødte jeg på min vejleder i kantinen.

Scene: Matematikkantinen
Polak: Vi har en aftale om lidt, ikke?
Mig: Jo, men det er ikke fordi jeg har så meget at spørge om. Jeg sidder og kæmper med en forholdsvis lille detalje, og den slags er enormt frustrerende.
P: Hvad er problemet?
M: Jo, jeg skal under en bestemt teknisk betingelse, som næppe er relevant for læserne af min blog, vise at nogen dimser konvergerer lokalt uniformt.
P: Er det relevant for dine læsere at der er tale om lokalt uniform konvergens?
M: Hov! Det er mig der skal komme med metabemærkninger!
P: Ohja, beklager ... Lad mig i stedet se på dit problem - altså det matematiske.
M: Ja. Altså sagen er jo den at vi har denne hersens betingelse, der medfører noget der er svagere end det jeg faktisk vil vise. Og en svag betingelse er typisk ikke lisså stærk som en der er stærkere.
P: Nej, det er rigtigt, men skal vi ikke prøve at vise at det holder alligevel? Hvad nu hvis vi laver nogen sjove vurderinger, så kunne det være at ...
M: Uh! Jeg ser pludselig lyset! Vi laver endnu sjovere vurderinger end dem du foreslog, og så har vi med omvendt trekantsulighed og en lille smule sort magi (jeg ofrer en ged når jeg kommer hjem) lige præcis det ønskede resultat! Huhej!
P: Godt så. Vi snakkes ved i næste uge eller sådan noget.
M: Og nu vil jeg fluks gå ned til min læseplads for at få styr på detaljerne og skrive det ordentligt ned!

Scene: Min læseplads dagen efter
M: Så meget for "fluks". Men nu jeg er hernede må jeg hellere få set på det jeg lavede. Jeg håber ikke at det gør noget at jeg glemte at ofre geden ... ladmignuse.
Pause
M: Augh! Det virker jo ikke, og er helt forkert. Og jeg byttede om på ting, og verden er i stykker! Oh pine!

THE END

Comments: Send en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?