2006-12-17

 

17. december 2006

Scene: Hr. Juuls kontor

Hr. Juul: Og hvad kan jeg så hjælpe jer med?
Detektiven: Du kan indrømme!
Hr. Juul: Indrømme hvad?
Detektiven: Det hele.
Hr. Juul: Det har jeg virkelig ikke tid til. Du må være mere specifik.
Detektiven: Hvem står bag?
Hr. Juul: Uha, det er et enormt godt spørgsmål. Hvem står bag hvad?
Detektiven: Det ved du godt.
Hr. Juul: Javelja. Gør du?
Detektiven: Naturligvis gør jeg det! Jeg er mesterdetektiv!
Hr. Juul: Hvorfor er det dig så så meget imod at fortælle hvad det egentlig er det her drejer sig om?
Detektiven: Du tror du er smart, hvad? Lægger snedige sproglige fælder for mig, men der er en ting du glemte at tage hensyn til, og det er at jeg er meget klogere end dig. Det handler om bomberne, naturligvis. Hvad skulle det ellers være?
Hr. Juul: Øhm, bomber? Hvilke bomber?
Detektiven: Det nytter ikke at benægte. Vi har gennemskuet dig.
Hr. Juul: Tydeligvis i langt højere grad end jeg selv har. Jeg har ingen anelse om hvad du snakker om.
Assistenten: Det har han heller ikke selv. Vi vil vide hvor arkivet er.
Detektiven: Vil vi?
Assistenten: Ja, det var det der var din geniale plan, jo.
Detektiven: Nåhja, jeg er genial.
Assistenten: Nemlig. Så nu fortæller du os pænt hvor arkivet er.
Hr. Juul: Det må jeg desværre ikke udtale mig om.
Assistenten: Jo, du må. Alternativet er at jeg fortæller Bestyrelsen hvor, og især med hvem, du har tilbragt de sidste lørdage.
Hr. Juul: Hvorfra ved du ... gisp! Du er hende? Jeg troede du var en myte.
Assistenten: I har altid været naive. Det er derfor jeg vil sejre.
Hr. Juul: Hvordan ved jeg at du er til at stole på?
Assistenten: Tænk dig om. Ville jeg give mig til kende hvis jeg havde et andet valg? Giv mig informationen og du er sikker - ellers er der ingen garanti for noget.
Hr. Juul: Godt så. Adressen står hér, men et er at kende adressen, noget andet er at finde arkivet.
Assistenten: Det skal du ikke bekymre dig om. Vi har aldrig været her.
Hr. Juul: Det er så korrekt.

Scene: Udenfor hr. Juuls kontor

Detektiven: Hvad i alverden handlede det om?
Assistenten: Det har jeg ingen anelse om. Jeg talte ham bare efter munden.
Detektiven: Godt tænkt. Lad os finde det arkiv.

Comments: Send en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?