2006-12-22

 

22. december 2006 - Jul i det gamle arkiv

Scene: Det gamle arkiv

Assistenten: Vi er her! Omsider!
Detektiven: Ja, det tog sin tid at finde.
Vagten: Hold da op. Hvorfor har ingen fortalt mig at der var gemt et kæmpearkiv under sofaen?
Assistenten: Fordi det er tophemmeligt.
Vagten: Det virker egentlig som en rimelig forklaring.
Assistenten: Men nu har jeg fundet det. Efter års søgen!
Detektiven: År? Vi har da kun været i gang et par uger.
Assistenten: Nåhja, det føles bare som længere.
Detektiven: Men øhm ... når nu vi er her, hvad så?
Assistenten: Så skal jeg lige ordne en ting. Øjeblik.
Vagten: Hov, stop! Du kan ikke bare gå ind i arkivet - jeg er trods alt vagt og bør derfor have noget at skulle have sagt.
Assistenten: Du bevogter et sted der har en eller anden forbindelse til pakkebomberne - altså er du mistænkt. Med al rimelighed bør min chef afhøre dig mens jeg ser mig omkring. Hmm ... den må være under "J".
Detektiven: Nemlig! Hvor var du den 1., 5., 8. og 15. december? Eller under alle de andre, mindre veldokumenterede, eksplumsioner for den sags skyld?
Vagten: Hér.
Detektiven: Aha!
Vagten: Aha hvad?
Detektiven: Aha, du var ikke nogen af de steder hvor bomberne var. Som om du vidste at der var bombefare!
Vagten: Var du til stede ved nogen af eksplumsionerne?
Detektiven: Det er mindre vigtigt.
Vagten: Er det ikke hele dit argument der ryger?
Detektiven: Nej, for jeg er ikke mistænkt, og dermed er den slags ting ikke relevante.
Vagten: Jeg er ikke helt sikker på at jeg køber det argument.
Assistenten: Så er jeg tilbage. Der var ikke umiddelbart noget interessant - lad os gå herfra. Nu!
Detektiven: Fint. Jeg har heller ikke mere at spørge om.
Vagten: Men det har jeg! Hvad i alverden foregår her? I kommer brasende ind og snuser rundt og stiller mærkelige spørgsmål. Og hvad er det for nogen papirer din assistent har under armen?
Assistenten: Det er de papirer jeg havde med herned.
Vagten: Du havde en pakke med herned! Og hvor er den pakke blevet af?
Assistenten: Det var en pakke med papirer. Jeg har pakket dem ud.
Vagten: Oh. Fair nok.
Detektiven: Og lad os så gå.

Scene: Hjemme hos detektiven

Assistenten: Prøv lige at tænde for "Jul i det gamle arkiv".
Detektiven: Hvorfor? Der sker aldrig noget.
Assistenten: Man ved aldrig - i dag kunne være den dag hvor det ændrede sig.
Detektiven: Tjah, hvorfor ikke? Hov! Du havde ret - der er nogen der har placeret en pakke nede i arkivet. Den ligner den du havde med.
Assistenten: Pudsigt.
Detektiven: Ja. I må bruge samme gavepapir eller sådan noget.
Pakken: BUM!

Comments: Send en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?